Výzkumy ve třídě
Žákovské výzkumné aktivity
Důležitým zdrojem dat jsou výzkumy samotných žáků. Tyto výzkumy se přímo
dotýkají života žáka, a proto ho motivují k činnosti. Žák se bude sám
snažit dojít k výsledku, protože ho bude zajímat. Nemusí si přitom ani
uvědomit, že se naučil setřídit data podle velikosti nebo vytvořit graf. Některé
úlohy mohou tvořit základ pro
rozsáhlý projekt, jehož výstupy mohou být zveřejněny třeba na
nástěnkách na chodbě.
V dnešní době jsme obklopeni nabídkami obchodních řetězců, že právě oni nabízejí
nejlevnější zboží. Bylo by zajímavé nechat žáky zjistit ceny nejběžnějších
potravin v několika obchodech a tato data dále zpracovat v tabulkovém procesoru.
Bude nejlevnější skutečně největší hypermarket ve městě nebo to bude malý
supermarket na náměstí?
Data však mohou žáci posbírat během několika minut přímo ve třídě. Stačí
sestavit anketu, kdo kdy chodí spát ve všední den nebo o víkendu a jak dlouho
denně spí. Vstává někdo pravidelně před sedmou hodinou ranní i o víkendu a kdo
spí nejdéle?
Online dotazníky
Vypisovat zjištěná data do tabulky postupně je velice zdlouhavé. Proto
doporučujeme vyhledat a používat aplikace, kde snadno připravíte dotazník
a žáci budou ze svých počítačů odpovídat. Odpovídat přitom mohou
všichni najednou - takovou aplikací jsou třeba Google dotazníky. Nakonec
necháte systém vygenerovat soubor s jedinou přehlednou tabulkou, která
bude obsahovat veškeré informace zadané žáky.
Připravili jsme sadu více než 20 úloh, které demonstrují využití dat při
výuce. Tyto úlohy pokrývají velkou část učiva hromadného zpracování dat. Mimo
úloh založených na samostatné práci žáků zde
naleznete také náměty na
tři rozsáhlejší projekty.