Výzkumy ve třídě

Žákovské výzkumné aktivity

Důležitým zdrojem dat jsou výzkumy samotných žáků. Tyto výzkumy se přímo dotýkají života žáka, a proto ho motivují k činnosti. Žák se bude sám snažit dojít k výsledku, protože ho bude zajímat. Nemusí si přitom ani uvědomit, že se naučil setřídit data podle velikosti nebo vytvořit graf. Některé úlohy mohou tvořit základ pro rozsáhlý projekt, jehož výstupy mohou být zveřejněny třeba na nástěnkách na chodbě.

V dnešní době jsme obklopeni nabídkami obchodních řetězců, že právě oni nabízejí nejlevnější zboží. Bylo by zajímavé nechat žáky zjistit ceny nejběžnějších potravin v několika obchodech a tato data dále zpracovat v tabulkovém procesoru. Bude nejlevnější skutečně největší hypermarket ve městě nebo to bude malý supermarket na náměstí?

Data však mohou žáci posbírat během několika minut přímo ve třídě. Stačí sestavit anketu, kdo kdy chodí spát ve všední den nebo o víkendu a jak dlouho denně spí. Vstává někdo pravidelně před sedmou hodinou ranní i o víkendu a kdo spí nejdéle?

Online dotazníky

Vypisovat zjištěná data do tabulky postupně je velice zdlouhavé. Proto doporučujeme vyhledat a používat aplikace, kde snadno připravíte dotazník a žáci budou ze svých počítačů odpovídat. Odpovídat přitom mohou všichni najednou - takovou aplikací jsou třeba Google dotazníky. Nakonec necháte systém vygenerovat soubor s jedinou přehlednou tabulkou, která bude obsahovat veškeré informace zadané žáky. 

Připravili jsme sadu více než 20 úloh, které demonstrují využití dat při výuce. Tyto úlohy pokrývají velkou část učiva hromadného zpracování dat. Mimo úloh založených na samostatné práci žáků zde naleznete také náměty na tři rozsáhlejší projekty.

 

Webmaster: Václav Šimandl, © 2021
Datum poslední aktualizace: 9.1.2021